אחת החידות של התבונה האנושית המרתקת את אנשי ההגות, החינוך והמדע היא הסלידה והדחייה בהן זוכה מאז ומעולם האיטרות. הקוטביות הערכית המתבטאת בחיוב קיצוני של הימין ובשלילה בוטה של השמאל, מאפיינת לאורך כל הדורות את הגישה אל הצדיות. המבנה המוחי הכפול הטריד והעסיק מאז ימי קדם את הסקרנות ואת המחשבה האנושית. מיתוסים אפופי מסתורין הילכו בקרב העמים בניסיון להבין את פשר הכפילות האנטומית הזאת. שתי הישויות - התאומים, ימין ושמאל - עוררו דחף ארכאי עמוק לקיטוב פשטני של טוב ורע. צד ימין הפך לטוב, לחזק ולישר - צד שמאל לרע, לאפל ולעקלקל. סביב תפיסת האיטרות כעיוות נרקמה הסכמה אוניברסלית והיא מלווה את תולדות העמים, הדתות והמיתוסים וחודרת באכזריות גם לחיי היום-יום של מעשה החינוך. השפה הצטרפה באכזריות להנצחת ציד מכשפות זה. העובדה שהמיספרה מוחית אחת מיטיבה לנהל את האברים שברשותה בשעה שהשנייה נחותה בפעילות זו הפכה מקור לניחושים, לחלומות ולתקוות כמוסות. אמונות בדבר "הכפלת האדם" באמצעות פיתוח ושיכלול אבריו הנחותים הצמיחו רעיונות של "תרבות שוות-ידיים" ושיטות חינוכיות לטיפוח רמת התפקוד של המחצית "המקופחת" של הגוף. אך כפי שהשלילה המגית של האיטרות וניסיונות הכחדתה העלו רק חרס, כך גם האוטופיה של "האדם בעל ימניות כפולה" התרסקה עם חשיפת הנזקים הכבדים של ההתערבות הסביבתית אשר כופה את השליטה הַצִּדִּית. השפה עומדת בראש ציד המכשפות נגד האיטרות. בשפות רבות (אנגלית, צרפתית) ימין זהה ישר droit right והוא: צודק, הוגן, זכאי, אמתי, מתאים, נכון, הולם, יאה, נוח ובריא. מקור המילה שמאל בלטינית - sinister פירושו "מבשר אסון". גם הפולקלור לא חס על האיטרים: "קם ברגל שמאל, בעל שתי ידיים שמאליות" וכד'. ההסתכלות המדעית שבכוחה להפיג את ערפל המסתורין, למוטט דעות קדומות ולהחזיר מידה של שפיות לא הביאה לטיהור שמם של האיטרים. הספרות המחקרית מעלה רשימות ארוכות של ממצאים שמעידים -כביכול - על נחיתות האיטרים. האיטרות מופיעה בשכיחות גבוהה בכל קבוצות המצוקה וברוב אוכלוסיות נכשלי התפקוד והלמידה. תפיסת הימניות כרכיב טבעי של המורשת הגנטית האנושית מציבה את האיטרות כהפרעה בהתפתחות התקינה, כמוטציה או כליקוי בקידוד הגנטי האוניברסלי. הופעת השליטה הַצִּדִּית באבולוציה היווצרות שליטה צדית ידנית בקרב בני האדם השליטה הצדית בקרב בני האדם עם הרוב הימני והמיעוט השמאלי היא אוניברסלית. היא נמצאה בכל מקום, בכל החברות ובכל התרבויות. היווצרות העדפת השמאליות בתהליך האבולוציוני- הסוגיה שמטרידה את החוקרים - אינה זיהוי הגורמים האבולוציוניים שאפשרו את יצירת המיעוט השמאלי כי אם השאלה כיצד השליטה השמאלית, למרות כל מגרעותיה, הצליחה לשרוד לאורך כל השנים. האיטרות היא תכונה תורשתית המאופיינת ב"מחיר כשירות אבולוציונית" גבוה, ברמת פגיעות ורגישות בעוצמה כזאת שהברירה הטבעית הייתה אמורה להכחיד אותה. כיצד - אם כן - נשמרה היציבות בשכיחות האיטרים לאורך כל השנים האלה? הניסיונות להסביר את התופעה טוענים שהאיטרות היא ברירה תלוית תדירות frequency-dependent selection שכל כוחה בהיותה מיעוט בעולם של רוב ימני. לאיטרים יתרון בלחימה משום שיריביהם הימניים אינם ערוכים לאסטרטגיות הלחימה שלהם. השערה זו עולה על השרטון מול השכיחות הגבוהה של השליטה הצדית השמאלית בקרב הנשים - וחידת הישרדות האיטרות טרם מצאה את פתרונה. התמחות ההמיספרות המוחיות לפי תפיסה זו, לבני אדם בעלי שליטה צדית ימנית ארגון לשוני בהמיספרה השמאלית ולאיטרים בהמיספרה הימנית. הנחה זו הופרכה והמידע העכשווי מצביע על כך שההמיספרה השמאלית ממונה על התפקודים הלשוניים אצל רוב האנשים, לחלק - כנראה בעלי השמאליות המולדת - אך לא לכל האיטרים המיספרה לשונית ימנית ואילו בקרב קבוצה קטנה של אנשים הפעילות הלשונית מפוזרת בשתי ההמיספרות. הקשר בין שפה לבין שליטה צדית תאי עצב של מראה נמצאו גם "באזור ורניקה" שבו מוענקת המשמעות לשפה. חקר הנוירונים של המראה נמצא עדיין בראשיתו אך הוא מבטיח לתת תשובות לשאלות הרבות הפתוחות עדיין בסוגיית היווצרות השפה והקשר שלה לשליטה צדית. תיאוריות של היווצרות הצדיות אצל הפרט תורשה שכיחות הצאצאים האיטרים במשפחות בהן אחד ההורים ימני והשני איטר כפולה מזו שבקרב משפחות של שני הורים ימניים אך גם במשפחות בהן שני ההורים איטרים אחוז הילדים הימניים יכול להגיע - בהתאם לכלי הבדיקה -עד 60% ויותר. בנוסף לגורם התורשתיות קיימים כנראה עוד משתנים שמתערבים ומשפיעים על התהוות השליטה הצדית. תיאוריה גנטית הגן של "ההיסט לימין" הוא ייחודי לאדם והוא מקדם את התפתחות השפה בהמיספרה השמאלית. המכשלה העיקרית של התיאוריות הגנטיות היא שליטה צדית שונה, בקרב תאומים זהים, כאשר אחד ימני והשני איטר. התיאוריה של גן "ההיסט לימין" התגברה על מהמורה זו. תאומים זהים שאינם נושאים את הגן המסיט לימין יפתחו שליטה אקראית, אחד ימנית והשני שמאלית. תיאוריה הורמונלית התיאוריה ההורמונלית מסבירה את השכיחות הגבוהה של האיטרות והדיסלקציה בקרב הבנים. נקודת התורפה של התיאוריה התגלתה כאשר התברר שלרוב האיטרים המיספרה לשונית שמאלית כמו לימניים ורק קבוצה קטנה של בעלי שליטה שמאלית ריכזו את ניהול התפקודים הלשוניים שלהם בהמיספרה הימנית. תיאוריית הטראומה תיאורית ההיימנה הראיות התומכות בהשערת ההיימנה החברתית רבות כל כך שפסילתה או זניחתה מוקדמת עדיין. ההיימנה הסביבתית מתרחשת לנגד עינינו, ועד אשר תפקידה והשפעתה יוכחו או יופרכו באורח וודאי, יש לשריין לה מקום בשיקולי המחקר של סוגיית השליטה הצדית. סוגי האיטרות - מבחינים בין שלושה סוגים של איטרות - איטרות מולדת ותקינה - איטרות פתולוגית - ואיטרות נרכשת בעקבות היימנה חינוכית או הסתגלותית. הבדלי מגדר - האיטרות גבוהה יותר בקרב הבנים. אחד ההסברים לפער זה נשען על התיאוריה ההורמונלית לפיה הטסטוסטרון מאט את הבשלת מערכת העצבים בכלל וההמיספרה השמאלית בפרט. הסבר אחר לשכיחות הנמוכה יותר של האיטרות בקרב הבנות אומר שהן מושפעות יותר - כמעט פי שלושה - מהבנים מההיימנה החברתית ומסתגלות ביתר קלות לעולם הימניים. רָמַת הַמִּשְׂכָּל והפרופיל הקוגניטיבי - ממצאי רוב המחקרים האמינים מבחינה מתודולוגית שוללים הבדלים ברמת המשכל והפרופיל הקוגניטיבי בין נבדקים ימניים לשמאליים. מחקרים בודדים מעלים יתרון קל, בכישורים הלשוניים והמתמטיים של אוכלוסיית האיטרים. המצדדים ביתרון האינטלקטואלי של האיטרים טוענים שכל המבחנים נבנו לנוחיות הימניים והם מפלים לרעה את הנבדקים האיטרים. Faurie,C .and Raymond, M. Handedness frequency over more than ten thousand years. 2004 התרבות האנושית רצופה לכל אורכה במיתוסים ובאמונות תפלות בגנות האיטרות. הדתות הגדולות ניצבות בראש ציד המכשפות נגד השמאליות. ביהדות ובנצרות הברכה ניתנת רק ביד ימין, באסלם יד שמאל נחשבת לטמאה והושטתה ללחיצת יד היא עלבון. במערב, בעולם האורייני הכתיבה בוצעה ביד ימין. בנימין פרנקלין, הממציא האמריקאי הדגול, מספר בזיכרונותיו "העצומה של יד שמאל" כיצד הוא הוכרח להשתמש בידו הימנית וחטף מכות כאשר ידו השלטת, השמאלית, התערבה ונטלה את הבכורה בתנועותיו. במהלך המאה ה-19 ותחילת המאה העשרים הכתיבה ביד ימין הייתה הוראה מפורשת של האגודה לבריאות הציבור הצרפתית ובארה"ב המורים הודרכו ללמד בכל מחיר כתיבה ביד ימין ולהכות או לקשור את היד המרדנית של התלמידים שנתפסו כותבים ביד שמאל. הסובלנות ההולכת ומתפשטת במאה שעברה והיציאה מהארון של האיטרים משתקפת במחקר רב דורי שמצא בקרב הסבים 6.2% ההורים 10% והילדים 17.5% איטרים. רֶנֵּה זָאזוֹ, אחד הסניגורים החשובים שקמו לטיהור שמם של האיטרים, מוֹנֶה שורה של טעויות שעלולות ליצור את התמונה המעוותת על האיטרות. * גורם סיבתי משותף עלול להביא להפרעות לשוניות ולתפקוד, בלית ברירה, ביד שמאל. פגיעה בהמיספרה השמאלית - הממונה על רוב המיומנויות הלשוניות - גורמת לנזקים בתפקוד השפתי ובו-בזמן מאלצת את הנפגע לעבור לתפקוד ביד שמאל. אם אין מודעות לפגיעה המקורית, מתקבלת תמונה של אדם איטר שסובל מקשיים לשוניים. במקרים אלה ייחוס ההפרעות הלשוניות לאיטרות הוא טעות אופטית בלבד. * ניסיונות היימנה של ילד בעל איטרות חזקה ייכשלו לאחר שיגרמו לנזקים פסיכומוטוריים קשים. שוב עומד לפנינו ילד - שלא וויתר על איטרותו - הסובל מהפרעות במיומנויות הלשוניות ובתפקוד התנועתי. * הילד הדו-צדי מתפקד לסירוגין ביד ימין וביד שמאל. הסתכלות שטחית בהתנהגות התנועתית שלו עלולה לייחס לו איטרות. במקרים אלה, כל המגבלות המתלוות להיעדר צד שליט נזקפות -בטעות- לחובת האיטרות. מספרם הגבוה של ילדים איטרים בקבוצות מצוקה ניתן אף הוא להסבר מזווית אחרת. האחוז הגבוה של האיטרות בקרב ילדים מפגרים יכול לנבוע, כאמור, מגורם סיבתי משותף, כמו פגיעה מוחית שמצד אחד אחראית לפיגור השכלי ומאידך יצרה איטרות פתולוגית. הסבר נוסף לתופעה זו אומר שהילדים המפגרים אינם מגיבים באותה יעילות לניסיונות של ההיימנה החינוכית כמו הילדים הרגילים. הכחדת האיטרות בקרבם לא מצליחה, לכן היא שורדת. לפי הסבר זה, הפיגור השכלי אינו יוצר את האיטרות אלא שומר עליו. המבחנים הפסיכולוגיים נבנים על-ידי ימניים ועלולים להפלות לרעה את הנבדק האיטר. טעות שכיחה אחרת שמופיעה במחקרים רבים היא צירוף ממצאי קבוצות המיעוט, איטרים ודו-צדיים. במקרים אלה הנבדקים האיטרים הופכים שותפים - שלא מרצונם - להישגים הלקויים של הדו-צדיים. * * * --למידה וליקויי למידה----------לעמוד הראשי--------------ד"ר אילנה מודלינגר- |