alhalemida

ליקויי למידה מיוחדים

ליקויי הלמידה המיוחדים הם קצה הקרחון של השיבושים שנגרמו בשל הפגיעה המוחית המזערית. הליקויים המיוחדים הם התוצאה הנצפית במיומנויות האקדמיות במטלות יום-יום, של כֶּשֶׁל באחד או באחדים מהכשרים הבסיסיים שמשתתפים בבנייה של המיומנות, של התפקוד.

כאשר הדִּיסְפוּנקצִיָה המוחית פוגעת, למשל, בכשרים החזותיים של הילד, ניתן לשער שהוא יתקשה ברכישה של מיומנויות הקריאה שנבנות על הכשרים האלה. המסקנות המשתמעות מכך מוּבָנוֹת מאליהן. כל מיומנות אקדמית - קריאה, כתיבה, חשבון, כתיב - בנויה על כשרים רבים לכן לכישלון ברכישתה יכולים להיות גורמים סיבתיים שונים. כדי לטפל בליקויי למידה מיוחדים יש לזהות את הכושר הפגום שאחראי לכישלון ולשקם אותו בדרך אל ההוראה המתקנת של המיומנות.

בשנים האחרונות עולה ופורחת מעצמה כבירה של עזרים, תכניות ושיטות לשיפור ולהעשרת דרכי הלמידה. העולם המופלא המוזרם אל הכיתות ואל הבתים באמצעות המחשב - במטרה לעורר סקרנות, תיאבון לדעת ולחקור - מעשיר ומנעים את דרכו של הילד אל הלמידה ואל הגדילה. כאשר המגמה המוצהרת - או הסמויה - של האמצעים החדשנים האלה היא עקיפה של המגבלות, מניעת מאמץ ויצירת קיצורי דרך - כדי להסיר מעל התלמיד את הנטל של הלמידה המכנית - תרומותיהם ליצירת התלמיד האוטונומי עומדות בסימן שאלה.

הכשרים של זכירה, שינון ולמידה מכנית שעומדים ביסוד כל המיומנויות האקדמיות קלים לפיתוח, לתרגול ולהקניה.  המגרעת הבולטת של טיפוח הכשרים האלה שעיסוקו בחומר רדוד ומשעמם והוא זקוק למינון גבוה של נחישות והתמדה מצד הלומד והמלמד.

הַמִּזְעוּר והוזלה של עזרי הלמידה הופכים אותם לחלופות זמינות ונוחות שפוטרות את הילדים מחובת מאמצי השינון, הזכירה והאוטומטיזציה של החומר הלימודי. קל יותר להורה המודרני - עם גיבוי של תיאוריות חדשניות - לקנות לילדו מחשב מאשר לשבת אתו שעות אחדות של שינון לוח הכפל.

הילד הרגיל מסוגל להשתלט בקלות על מיומנויות היסוד האקדמיות ואם כי הוא אינו זקוק להן הוא יתחבר ללא קושי אל המכונות שעושות זאת במקומו. הוא ייהנה מהיתרונות של ההתנערות מהשלבים המכניים של ראשית הלמידה ויֵדַע להתמודד עם נזקיה. מתן "קביים"  לדילוג רחום על השלבים המכניים של הלמידה לילדים לקויי למידה דורש מחשבה מעמיקה ושיקול דעת אחראי יותר. יש לגייס ולהעניק להם את כל האמצעים הדידקטיים שבכוחם ליעל ולהקל על תפקודם הלימודי אך אין להרעיף עליהם את שפע המתנות הטכנולוגיות ששוק שיפור הלמידה מציע.

* * *

--למידה וליקויי למידה---------לעמוד הראשי-----------ד"ר אילנה מודלינגר-----