What then is time? If no one asks me, I know what it is. If I wish to explain it to him who asks, I do not know . St. Augustine The Confessions סוגיית ארגון הזמן חשובה, מורכבת ומרתקת כל-כך שמן הראוי להקדיש לה פרק נפרד. ילדים עם ליקויי למידה חמורים ואלה שסובלים מהפרעות קשב ותנועתיות יתר מגלים קשיים בולטים בתפיסת הזמן ובארגונו אך עבור כולנו הזמן הוא נושא מתעתע, חידתי ומופשט. המורכבות הכבירה של אילוף הזמן והמאמצים של האדם - שנמשכים אלפי שנים - למסגר אותו בתבניות אמינות ממחישים את הקושי העצום הטמון בתפיסת הזמן. הניסיון לארגן את הזמן, למדוד את מחזורי הטבע, לקבוע את השנים, החודשים והימים התחיל הרבה לפני המצאת הכתב, הרבה לפני הופעת "ההיסטוריה" בתולדות האדם. העדויות הראשונות לתיעוד חילופי העתים הופיעו כסימנים חרוטים על לוחות עצם שתוארכו לשלהי תקופת האבן. לוח השנה החברות החקלאיות הקדומות שאפו לתעד את המידע על חילופי העונות והחלו ליצור "לוחות שנה" על יסוד תנועות גרמי השמיים - השמש, הירח והכוכבים והקימו אתרי פולחן - "מקדשים קאלנדריים" מגושי אבן ענקים בהם הם חגגו את חילופי העונות. המקדש המפורסם ביותר – סטונהנג' - נמצא בחבל וילטשהייר באנגליה. באתר קדום זה במרכז המעגל שנוצר על-ידי עמודי האבן הענקיים הוצב לוח שהיה מוצל לאורך כל השנה ורק בזריחה של היום הארוך ביותר (ה-21 ביוני) של השנה קרני השמש הגיעו אליו והאירו אותו. יום זה נבחר על ידי הקדמונים ל"ראש השנה", להתחלה של שנה חדשה. אתר מגליתי דומה שהיווה - כך משערים - מבנה פולחני או מערכת לתצפיות ארכיולוגיות ולחילופי העונות נמצא ברוג'ום אלהירי - "גל האבנים של חתולי הבר" - במרכז רמת הגולן. אולם מחזורי הירח ומחזורי השמש אינם חופפים והאדם נדרש לאלפי שנים של חקר השמיים לפיתוח הקוסמולוגיה, הגיאומטריה והמתמטיקה - כדי לבנות לוח שנה שיכוון את דרכו בין העונות. שנת השמש - אביב, קיץ, סתיו וחורף - המכונה שנה טרופית אורכה 365.2421896698 ימים. החודש הירחי הוא בן 29.5305888531 ימים. בשנה טרופית יש 12.36826639275 חודשי ירח. בין מחזור החמה למחזור הלבנה יש הבדל זמנים של כ-10 ימים. המשימה שעמדה בפני בוני לוחות השנה, אסטרונומים, שליטים, אנשי דת ומדענים היא לעצב מסגרת שתשלב בפשטות הרבה ביותר - ובמספרים שלמים - בין הנתונים האלה. נבנו מאות לוחות שנה, אך עד היום טרם נמצאה הנוסחה לסינכרוניזציה טובה בין תנועות גרמי השמיים.
הארכיאולוגים שחקרו את תרבות המאיה גילו שאחת הפירמידות בצ'יכן איתזה בנויה מ-365 מדרגות ושימשה כלוח שנה מורכב ומדויק להפליא. כבר באלף השלישי לפנה"ס גילו המצרים שזריחת סיריוס - הכוכב הבהיר ביותר ברקיע - בקו ישר עם השמש העולה חלה אחת ל-365 ימים וקודמת לגאות השנתית של הנילוס. החקלאות המצרית - מועדי הזריעה והקציר - נבנתה כולה על מצב הנהר ובזכות מופע סיריוס הם יצרו את לוח החמה - שנת הנילוס - המדויק הראשון בן 365 הימים. "הו מלכי הגדול, רעמסס, כוכבה של איזיס זרח בשמי ממלכתך האדירה, לפיכך הגיעה השעה לגאות הנהר הגדול, נהר הנילוס". במאה החמישית לפנה"ס האסטרונום האתונאי מטון הגיע כמעט לפתרון הבעיה כאשר הוא מצא ש-235 חודשי לבנה יוצרים 19 שנים טרופיות. "המחזור המטוני" הפך בסיס ללוחות שנה עתיקים אחדים ו"עיבור השנים" שהשתמע ממנו שיפר במידה ניכרת את מנין הזמן וחילופי העונות.
יחידת הזמן של השנה זוכה לכבוד רב בתרבות הסינית. ראש השנה, שחל תמיד באביב הוא החג החשוב, המפואר והססגוני ביותר בסין. בניגוד לשנה הנוצרית המבוססת על מחזור החמה, והשנה המוסלמית שבנויה על מחזור הירח, השנה הסינית, כמו זו שלנו, משלבת בין השניים. לוח השנה הסיני נוצר באלף השלישי לפנה"ס בתקופת שלטונו של השליט הצהוב המסתורי. ספירת השנים אינה רציפה כי אם מקובצת לחטיבות של 60, חמש יחידות של 12 שנים כשכל שנה מכונה על שם של חיה. האגדה מספרת שבודהה, לפני מותו, הזמין אליו את כל החיות אך רק 12 הגיעו. כדי לתגמל אותן על נאמנותן, שמן הוענק לכל אחד מחודשי השנה. לוח השנה הקדום הזה משמש היום למטרות דתיות - כמו קביעת מועדים לחגים - לניהול חיי היום יום הסינים אימצו את לוח השנה הנוצרי. תיקון לוח השנה העברי מיוחס לר' הילל בן יהודה נשיאה ובית דינו. התקנה מעבירה את קביעת החודשים ואת עיבור השנים על דרך החישוב המתמטי ולא על דרך עדות הראייה של מולד הירח וסימני האביב. לוח השנה העברי נקבע על ידי הסנהדרין בשנת 359 לספירה. היות וחגי ישראל קשורים קשר הדוק לעונות השנה, הלוח היה חייב להיבנות כך שכל חודש יחול באותה עונה, בכל שנה. לוח השנה העברי לכן הוא לוח משולב שמשי-ירחי. השנה מתואמת למחזור השמש ואילו החודשים חופפים למופע הירח. מכיוון שב-12 חודשים ירחיים חסרים 11 ימים לעומת מספר הימים שבשנה שמשית, מעצבי הלוח הוסיפו כל כמה שנים שנה מעוברת בת 13 החודשים. בלוח העברי ספירת השנים מתחילה מבריאת העולם אשר התחוללה, לפי המסורת, בשנת 3761 לפנה"ס. מניין השנים המוסלמי מתחיל עם הגירתו - "הג'רה"- של מוחמד אל העיר יתר'ב בשנת 622. לוח השנה המוסלמי מבוסס על חודשי הירח. הקוראן אוסר על עיבור ומשום כך אין בו התאמה למחזור השמש וחגי המוסלמים, כמו למשל הרמדאן, נעים וחלים בעונות שונות של השנה.
כדי לפאר ולהנציח את זכרו, יוליוס קיסר החליף את שמו של חודש קווינטיליס לחודש יולי. חודש אוגוסט נקרא על שם יורשו, הקיסר אוגוסטוס. עד סוף המאה ה-16 לוח השנה היוליאני הונהג באירופה ובצפון אפריקה. בשנת 1582 האפיפיור גרגורי ה-13 חולל רפורמה כאשר ציווה לבנות לוח שנה חדש, הגרגוריאני, שנמצא היום בשימוש ברוב הארצות. כדי לסגור על הפער של 10 ימים שנוצר בשל אי-דיוקו של לוח השנה היוליאני, האפיפיור נתן הוראה הארצות הקתוליות אימצו את לוח השנה החדש אך הפרוטסטנטיות גילו התנגדות והאורתודוקסיה היוונית סירבה לקבל - עד המאה ה-20 - את לוח השנה של האפיפיור. סוד העיבור ברומי העתיקה שלטה האמונה שימים מסוימים עדיפים על אחרים לביצוע עסקאות, טקסים דתיים וכד'. היות שרק אנשי הכמורה, בראשות הכוהן הגדול, ידעו את "סוד העיבור". רק הם היו יכולים לקבוע - ולייעץ לאזרחי רומי תמורת תשלום - כיצד לנהל את החלטותיהם ואת אורח חייהם. הכמורה הייתה ממונה גם על העיבור אך מכיוון שהיא לא שלטה בידע הסינכרוניזציה, כאשר יוליוס קיסר מונה לכוהן הגדול הוא מצא שלוח השנה סטה בשלושה חודשים מעונות השנה. המסורת היהודית מיחסת חשיבות מופלגת לסוד העיבור. "ויאמר ה' אל משה אמור להם לישראל עד עכשיו אצלי היה סוד העיבור מכאן ואילך שלכם הוא לעבר את השנה" (רבי נתן מברסלב.) והסוד עבר מפה לאוזן לחכמי ישראל יחידי הסגולה. ההיסטוריה מספרת כי לוח השנה העברי נקבע בשנת 359 על-ידי הסנהדרין וסוד העיבור אכן נשמר במשך עשרות שנים עד אשר הוא פורסם ברבים ב"ספר המועדים". * * * השבוע החל מהמאה השלישית, השבוע, עם יום מנוחה, זכה להסכמה כללית וקנה לו אחיזה בכל התרבויות. העמים הקדומים - פרט לעברי - טרם העזו להתנער מכוחות הטבע ולכן הם כינו את ימות השבוע בשמות של הממלכה הפלנטרית ושלטון הכוכבים של השיטה האסטרולוגית הוחל עליהם. ימות השבוע נקראו על שם אחד מגרמי השמיים שהיו מוכרים בעת העתיקה Sun, Moon, Mercury Venus, Mars, Jupiter, Saturn. יום המנוחה ועבודת האל ביהדות הוא השבת משום ש"ויכל אלוהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה, וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה". בקרב הנצרות יום ראשון הוא יום המנוחה ועבודת האל משום שזה היום בו ישו קם לתחייה. בקוראן יום שישי הוא "מלך הימים" יום קדוש והמוסלמים בחרו בו למנוחה ולעבודת האל. And an astronomer said, Master, what of Time? And he answered: You would measure time the measureless and inmeasurable. Kahlil Gibran The Prophet לחברות החקלאיות לא היה ענין מיוחד בפירוט חלקי הזמן שיצרו את היממה אך עם היווצרות הערים והתעשייה, בני האדם נזקקו לקנה מידה אחיד, משותף לכל, כדי לנהל אותן כראוי. התרבות הקדומה ביותר שחילקה את היממה - באמצעות שעוני שמש - לחלקיה היא התרבות השומרית. שעון השמש העתיק – הגנומון – (מהמילה היוונית "לדעת") נחשב לאמצעי המדידה המדעי הראשון בתולדות האדם. במצרים הקדומה היממה חולקה ל-10 שעות אור, מהזריחה עד השקיעה, -2 שעות של דמדומים ו-12 שעות לילה. חלוקת השעות, ומאוחר יותר הדקות והשניות נעשתה על יסוד השיטה הסקסגסימלית, - על בסיס 60 - שהבבלים פיתחו לחישובים האסטרונומיים. יחידת ה-60 נמצאה נוחה לחישובים משום שהיא פריקה מאוד, כלומר מתחלקת במספרים רבים. תפקוד שעון השמש היה מותנה בגחמות מזג האוויר ולא חל על שעות הלילה ואמצעי המדידה שהחליף אותו היה שעון המים. עם המעבר לשעוני מים חל ניתוק, לראשונה, ממדידת הזמן באמצעות גרמי השמיים. השריד הקדום ביותר לשעוני מים היו בשימוש בסין כבר באלף השלישי לפנה"ס ובמצרים במאה הרביעית לפנה"ס. שעון כזה נמצא במזרח התיכון בקברו של הפרעה I Amenhotep. במחצית המאה הראשונה הקים האסטרונום המקדוני – אנדרוניקוס - בכיכר העיר של אתונה את מגדל הורלוגיון - מבנה מתומן שהכיל שעון מים ושעון שמש ונחשב למנגנון המדויק ביותר בזמנו. לאחר הניסיונות לקצוב את יחידת היום למנות קבועות באמצעות צלו של השמש, טפטוף המים וזרימת החול החלו להיבנות השעונים המכניים. השעונים המכניים הראשונים לא הראו את השעה כי אם השמיעו אותה.
שעון המטוטלת גליליאו גלילאי הצעיר זיהה, בהיותו בכנסייה, בתנועת טלטולי מנורת המזבח - שאת המקצב הקבוע והאחיד שלה הוא מדד לפי הדופק שלו - את מאפייני המטוטלת. הוא שרטט - אך לא מימש - את שעון המטוטלת הראשון. שעון המטוטלת נבנה במחצית המאה ה- 17 על-ידי המדען ההולנדי קריסטיאן היוגנס. שעון זה היה המדויק ביותר מכל מדי-הזמן שנבנו עד אז. מגדלי השעונים אחד ממגדלי השעונים הראשונים נבנה בתכנונו ובהנחייתו של איש המדע הסיני סו סונג. בניית כאשר צבאות האויב כבשו את העיר, המגדל פורק לחלקיו והועבר לבייג'ינג. מאז ועד היום, למרות שכל השרטוטים של סו-סונג נשמרו במלואם, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים, איש לא הצליח להפעיל מחדש את המגדל. האגדה מספרת שסו-סונג הסתיר, במתכוון, טעות בשרטוטיו, כדי שיצירתו לעולם לא תוכל להתממש מחדש. שעון הים קו הרוחב ניתן לחישוב בעזרת אסטרולב פשוט אולם כדי לקבוע את קו האורך, לאיתור מקום האנייה, נזקקו יורדי הים לדעת את השעה. נגר ושען חובב צעיר – ג'ון הריסון - נטל על עצמו את המשימה. הוא עמל יותר מחמישים שנה עד אשר השלים את מד-הזמן הימי ובערוב ימיו זכה בפרס המובטח. אזורי זמן בשנת 1884, נשיא ארה"ב כינס נציגים של 27 מדינות לקביעת סטנדרט לקווי אורך. גרינוויץ באנגליה נקבעה לקו אורך 0 והפכה לבסיס של חישוב הזמן בכל העולם. piezoelectric effect כאשר גביש של קוורץ נחשף לשדה חשמלי נוצרת תופעה הקרויה פיאזואלקטריק אפקט של רטט קבוע ואחיד שמעניק למנגנון המכני של השעון קיצוב זמן מדויק ויציב. שני עשורים מאוחר יותר הפיזיקאי האמריקאי - איזידור רבי - העלה את הרעיון של השעון הבנוי על התהודה של האטום. האטום פולט אנרגיה בקצב קבוע שאינו מושפע מטמפרטורה או מכל גורם אחר. התהודה הזאת היא" המטוטלת" האידאלית שאין מדויקת ממנה למנגנון השעון. רבי זכה בשנת 1989 בפרס נובל על המצאתו. ההגדרה הסטנדרטית של השנייה נקבעת על -9,192,631,770 ריטוטים של אטום הצזיוס. בסוף המאה העשרים השעון המדויק ביותר שנוצר עד כה נכנס לשימוש. טווח הטעות שלו הוא שנייה אחת ב-30 מיליון שנים. בכל שנה נמכרים חצי מיליארד שעונים בעולם. Space and time are modes by which we think, not conditions under which we live * * * תפיסת הזמן מהווה כושר מורכב מאוד משום שבניגוד לשאר הכשרים התפיסתיים הוא אינו נשען על איבר חושי כדי להתממש. העין קולטת את הנראה, האוזן את הנשמע והמרכזים המוחיים שלהם מעבדים את המידע. הזמן הוא ממד מופשט שאין עבורו קולטן מיוחד ועיבודו צריך להתרחש בתהליך קוגניטיבי סבוך וממושך. היעדר מכנה משותף בין תנועות גרמי השמיים מקשה על תפיסת הזמן אך גם האדם תרם לאנדרלמוסיה ששוררת בייצוגו ובארגונו. לוחות השנה הירחיים, השמשיים והמשולבים, מניין השנים אשר בנוי על בסיס השיטה העשרונית בעוד הדקות והשניות על בסיס 60 לפי שיטת חישוב שהייתה נהוגה בבבל לפני 5000 שנה אינם מקלים על האדם את ההתמצאות בממד הזמן.
* * * הזמן הביולוגי לפני חמישים שנים עוד חשבו שהשעון פועל בתגובה למחזור יום-לילה של כדור הארץ אולם תצפיות בעולם הצומח והחי הוכיחו כי הוא לא נעזר במידע חיצוני אלא מתקתק באופן עצמאי, כמו שעון אמתי. מדעני הכרונו-ביולוגיה ערכו ניסויים בהתנתקות מכל הרמזים של הזמן האובייקטיבי ומצאו כי השעון הביולוגי פועל ללא קשר עם הסביבה החיצונית והוא מכוונן על מחזוריות של מעט מעל 24 שעות. סבב תהליכי החיים לאורך יממה נקרא circa) circadian rhythms dies - יום) והוא קיים בקירוב בכל עולם הצומח והחי. להפרעות במקצב היממה שני מקורות. התזמון התקין יכול להתערער בשל גורמים חיצוניים כגון השעון המעורר, משמרות עבודה ליליות בלתי סדירות, מעבר מהיר בין אזורי זמן שונים וגורמים פנימיים של שינויים פתולוגיים במקצבים המולדים התקינים. הפרעות שינה והתערערות המקצב היממתי הן ממאפייני מחלות נוירולוגיות רבות. הזמן הפסיכולוגי תפיסת הזמן האישי מותנית בנסיבות חיצוניות ובתנאי שעמום, פחד ודריכות הוא "קופא" ומתארך ואילו ברגעים של ענין והנאה הוא חולף ביעף. בניגוד לזמן הפיזיקלי הרציף, הזמן האישי נתפס כבדיד, מורכב מרגעים פסיכולוגיים Psychological Moments בהם האירועים אינם מעובדים ברצף כי אם כחוויה שלמה אחת. הזמן הפיזיקלי השעון המשוכלל של היום ה-cesium atomic clock פועל על ריטוטים של אטום הצזיוס וטווח הסטייה שלו הוא שנייה אחת ב- 30 מיליון שנים. הזמן הפיזיקלי הוא רציף וזורם בכיוון "חץ הזמן", מהעבר אל העתיד. * * * הזמן ניתן לנו כדי שלא הכול יקרה בבת אחת עבר - הווה - עתיד תפיסת הרצף והסיבתיות בגיל שנה הבנה זו מתחדדת והפעוט מזהה את הקשר ומסוגל אף לשחזר את סדר הפעולות לאחר שהוא צפה בו פעם אחת בלבד. יכולת זו הולכת ומשתכללת ובגיל 20 חודש התינוק מסוגל לקשור בין רצף של שלוש התרחשויות. הערכת הזמן בו מתרחשים האירועים היא מיומנות מורכבת ונשלטת על-ידי מסיחי "הזמן הפסיכולוגי". הערכה של הזמן שבו התרחשו אירועים בעבר (מה קדם למה) ויתרחשו בעתיד נרכשת רק לקראת גיל 9-10. הבנת הסיבתיות בסביבה החומרית - פיזיקלית - קודמת להבנת הסיבתיות המופשטת שקיימת בסביבה החברתית והרגשית של הילד. הפעוט עד לאירועים בהם פעולה כלשהי גורמת לפעולה אחרת (כדור פוגע בחפץ ומזיז אותו) ובהדרגה הוא מגבש את המסקנה הסיבתית. קליטת הסיבתיות משפרת את יכולת הילד לזכור ולשחזר רצף של אירועים. הבנת הסיבתיות משתקפת יפה בהתייחסות הילדים למעשי קסמים. בני 4-3 לא יתרשמו ממופע להטוטים של קוסם ולא יבינו מה משעשע ומה מצחיק את הילדים הבוגרים יותר. לקראת גיל 5 הילד מתחיל לחפש את הקשר הסיבתי, ההגיוני, בין אירועים ומעשי הקוסם מפתיעים ומשעשעים אותו. תפיסת הזמן המודרנית לפני שנים רבות ערכנו, מורתי ד"ר יעל פלום ואני מחקר על ניצול שעות הפנאי של מתבגרים ומבין מאות נחקרים רק נער אחד העז לענות שבשעות הפנאי שלו הוא מעדיף לעשות "שום דבר". עבור הילדים שלנו, לקויי הלמידה, שמתקשים בהתארגנות, בהערכת הזמן, לחצי הזירוז המופעלים עליהם על מנת לעמוד בלוח הזמנים התזזיתי של מקצב החיים המודרני, מגבירים ביתר-שאת את מצוקתם. * * * --למידה וליקויי למידה--------לעמוד הראשי-----------ד"ר אילנה מודלינגר
|